Her får du oversikt over markedets beste båtlån – enten det er for små eller store fritidsbåter, med eller uten sikkerhet og egenkapital. Se også hva du kan forvente i verdifall på båten. Oversikten holdes løpende oppdatert.
Må båten være registrert?
For å kunne få innvilget båtlån med skipspant, krever bankene at båten registreres i Småbåtregisteret (under 24 fot) eller i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) (over 24 fot). I tillegg er det vanlig med krav om at man har kaskoforsikring, at man stiller med minimum 20 % i egenkapital, og at maks alder på nedbetalt båt er 15-20 år.
I båtlån uten sikkerhet – som i praksis er forbrukslån – er det ingen slike krav. Til gjengjeld er renten vanligvis høyere.
Beste båtlån for fritidsbåter under 24 fot
Beste båtlån for fritidsbåter på 24 fot eller mer
Det billigste båtlånet, 4,18 prosent effektiv rente, får du som medlem av Akademikerne i Danske Bank. Det forutsetter minimum 50 prosent egenkapital og nedbetalingstid på 10 år.
Båtlån uten sikkerhet
Lån med eller uten sikkerhet – hva lønner seg?
Det korte svaret: Båtlån med sikkerhet er det billigste, båtlån uten sikkerhet er det enkleste.
Men «enkelheten» veier sjeldent opp for høyere rentekostnader. Men her kan du gjøre dine egne beregninger for å se hva som lønner seg i ditt tilfelle:
Gjør det enkelt ved å sammenligne effektiv rente, så slipper du å legge til etableringsgebyr, tinglysningsgebyr og termingebyr – det er allerede lagt inn i beregningen av den effektive renten.
Det som ikke er med er utgifter til båtforsikring. Båtlån med skipspant krever kaskoforsikring. I lån uten sikkerhet «slipper man unna» krav om forsikring (vi har allikevel lagt til ansvarsforsikring i beregningen). Det er klart at kaskoforsikring har en større verdi enn ansvarsforsikring, slik at sammenligning på forsikringskostnader gjelder om du opprinnelig ikke hadde behov for kaskoforsikring. Hvis ikke blir det å sammenligne epler og pærer.
Båtens verdifall
Det er alltid fornuftig at lånet nedbetales minst i samme takt som verdifallet. Det er kjedelig å sitte igjen med et restlån etter at båten er solgt eller blitt båtvrak.
Heldigvis er ikke verdifallet på båt på langt nær like ekstremt som bil (tommelfingerregelen for biler er at verdifallet er 20 prosent det første året, deretter 10 prosent årlig).
Det er umulig å gi et nøyaktig svar på båtens forventede verdifall. I likhet med bil, vil det største verdifallet skje det første året – kanskje opp mot 20 %.
Men det er de neste årene at båter vanligvis holder seg langt bedre i verdi sammenlignet med bil: andre og tredje sesong kan ha et tap på 10 % sammenlagt, for så at verdifallet flater enda mer ut. Det gjelder særlig for snekker, seilbåter og daycruisere.
Hvilke båter holder verdien best?
Kjente nordiske merker, med godt rykte (for eksempel Viknes, Ibiza, Yamarin og Nordkapp), holder seg bedre i verdi enn ukjente merker. Annenhåndsverdien blir enda bedre om man har vært nøye med service og vedlikehold. Generelt kan man si at cabincruisere har er lavere verdifall enn dyre skjærgårdsjeeper og landstedsbåter.
Verdifall på Viknes 930 og Ibiza 980
Grafene nedenfor viser verdifallet på Viknes 930 og Ibiza 980, henholdsvis over fem år og tre år. Prisene er hentet fra finn.no og kan derfor avvike noe fra reell salgspris. Det gir allikevel god nok indikasjon på båtenes verdifall.
Viknes 930 har holdt seg ekstremt godt i verdi, med 9,4 prosent verdifall etter fem år. Det utgjør i gjennomsnitt under to prosent årlig(!).
Ibiza 980 tapte seg 20,6 prosent på tre år – cirka 7 prosent årlig. Her er prisene hentet fra 2019- og 2016-modellen, så det forventes at gjennomsnittet på årlig verdifall faller etter hvert som årene går.